Strona główna   »   Dieta i odżywianie   »   Dieta lekkostrawna - co to jest i jak ją stosować

Dieta lekkostrawna - co to jest i jak ją stosować

2013-06-12 | Akop Szostak | Tagi: Dieta Odchudzanie
Modelem współczesnego człowieka jest osoba pracująca, zaganiana. Niestety obsesyjne dążenie za karierą negatywnie wpływa na nasze odżywianie. Jemy już nie tylko dlatego, że odczuwamy głód. Rola pokarmu jest znacznie ważniejsza niż mogło by to się nam wydawać. Jedzenie jest paliwem napędzającym nasz organizm!
Dieta lekkostrawna Dieta lekkostrawna Dieta lekkostrawna
Zawiera substancje regulujące hormony, wchodzące w skład błon komórkowych, witaminy i minerały. Niektóre składniki działają przeciwzapalnie i zwalczają groźŸne substancje chemiczne, które degradują nasze komórki.

Jednak nie zawsze jedzenie pełni te „cudowne właœściwośœci”. Bardzo dużo zależy od jakośœci oraz sposobu przyrządzania potrawy. Pokarmy typu „Fast Food” są nasączone tłuszczami nasyconymi. Czyni je to ciężkostrawnymi, co utrudnia prawidłowe wykorzystanie składników w nim zawartych. Spożywając taki pokarm, stawiamy trudne zadanie przed naszym układem pokarmowym.
Dieta lekkostrawna Dieta lekkostrawna Dieta lekkostrawna
Pożywienie jest ciężkostrawne, dlatego aby je strawić, przyswoić i rozprowadzić po organiźmie, zużywa do dwóch razy więcej energii. Taki stan nie jest obojętny dla naszego zdrowia. Na początku odczuwamy lekki ból brzucha, wzdęcia, gazy. Jeżeli nie zareagujemy na te sygnały, możemy spodziewać się pojawienia chorób żołądka, stanów niestrawnoœści i rozwolnienia.
Jak z tym walczyć?

Można temu łatwo zapobiec. Wystarczy zmienić swoje dotychczasowe nawyki żywieniowe. Aby zachować układ pokarmowy w pełnym zdrowiu, coraz cz궜ciej zaleca się stosowanie diet lekkostrawnych.

Czym jest dieta lekkostrawna?

Dieta ta jest niczym innym, jak zwykłą modyfikacją żywienia podstawowego.  Różnica polega jedynie na doborze produktów lekkostrawnych do codziennego jadłospisu oraz technikach przyrządzania posiłków. To właśœnie od tych dwóch czynników zależy, na ile skutecznie będą metabolizowane składniki odżywcze oraz jakie będą ich dalsze losy w organiźmie. Dieta ta ma często zastosowanie w schorzeniach układu pokarmowego i podczas chorób.
Dieta lekkostrawna Dieta lekkostrawna Dieta lekkostrawna
Jak się okazało, jest ona również wspaniałym sprzymierzeńcem podczas walki z nadwagą. Wspomaga trawienie oraz wykorzystanie pożywienia. Taki posiłek nie zalega w żołądku, co umożliwia nam jego pełne wykorzystanie, zapewniając przy tym odpoczynek dla żołądka. To, co zostanie wykorzystane, nie zostanie odłożone!
Dieta lekkostrawna Dieta lekkostrawna Dieta lekkostrawna
Coraz czꜶciej dieta ta jest polecana przez lekarzy, między innymi w stanach zapalnych błony śœluzowej żołądka, chorobach infekcyjnych, w owrzodzeniach żołądka, dwunastnicy czy jelit, zapalnych chorobach płuc, po zawałach, przy biegunkach, czy po przebytych operacjach w czasie rekonwalescencji. Oczywiśœcie może ją stosować również zdrowa osoba, aby utrzymać układ pokarmowy w zdrowiu, system immunologiczny na najwyższych obrotach oraz zachować atrakcyjną sylwetkę.

Jak wygląda taki system żywienia?

Owa dieta, jak wskazuje na to sama jej nazwa, opiera się na produktach lekkostrawnych. Jej głównym założeniem jest wyeliminowanie z jadłospisu produktów zawierających duże ilośœci tłuszczy nasyconych i błonnika pokarmowego. Jest to spowodowane ich obciążającym wpływem na układ trawienny. Należy jednak zaznaczyć, że pewna ilośœć włókna pokarmowego powinna znaleźŸć się w diecie lekkostrawnej, ponieważ pełni ono wiele ważnych funkcji w układzie pokarmowym.

Udział błonnika w naszym menu powinien zostać ograniczony lub należy uczynić go mniej drażniącym dla żołądka. Możemy osiągnąć to poprzez zastosowanie w diecie młodych warzyw i dojrzałych owoców obranych ze skórki, gotowanie lub blanszowanie surowców spożywczych, doprowadzenie do postaci rozdrobnionej, poprzez przecieranie przez sito i miksowanie produktów oraz stosowanie oczyszczonych produktów zbożowych.

Pewna ilośœć tłuszczy również jest niezbędna, ponieważ zawierają one cenne witaminy i substancje odżywcze. Powinniśœmy się wystrzegać tłuszczy zwierzęcych znajdujących się w mięsach, wybierając chude gatunki (takie jak filety drobiowe i chude wędliny).  Zalecane w diecie są tłuszcze lekkostrawne, pochodzenia roœślinnego. Są one źŸródłem witamin A, D, E i K oraz nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT). Są w nie bogate następujące produkty: oliwa z oliwek, olej lniany, olej sojowy i inne oleje rośœlinne. Dozwolone są również niewielkie ilośœci naturalnego masła do pieczywa. Wszelkie tłuszcze powinny być dodawane w postaci surowej, nieprzetworzonej.

Produkty zalecane na diecie lekkostrawnej

Produkty zbożowe - pieczywo pszenne, ryż, kasza manna, kukurydziana, makarony pszenne, pieczywo czerstwe, ciasto drożdżowe
Mleko i produkty mleczne - mleko chude, œśmietanka, jogurty, kefiry, maśœlanki, chude sery twarogowe
Jaja - jaja na miękko
Mięso i produkty mięsne  - mięso kurczaka, indyka, królika, chude wędliny wysokiej jakośœci
Ryby  - ryby chude gotowane, pieczone w folii
Tłuszcze - oliwa z oliwek, oleje roœślinne
Owoce  - jabłka, brzoskwinie, morele, banany, winogrona
Warzywa - warzywa gotowane: marchew, pietruszka, ziemniak, seler
Przyprawy  - kwasek cytrynowy, sok z cytryny, nać z pietruszki, zielony koperek, majeranek, rzeżucha, melisa, niewiele soli
Napoje  - delikatne herbatki owocowe, ziołowe

Pewna odmiana diety zakłada spożywanie produktów wedle uporządkowania ich do kolorów œświateł drogowych. Żywnoœść dzielimy wtedy na trzy kategorie:

Kolor czerwony – wysokokaloryczne, mało odżywcze
Kolor żółty – śœrednia wartoœć kalorii, odżywcze
Kolor zielony – niskokaloryczne, najbardziej odżywcze

Produkty oznaczone kolorem zielonym są zalecane i powinniœmy się opierać głownie na nich. Pożywienie z kolorem żółtym spożywamy z umiarem. Czerwony kolor oznacza „stop”, co skłania nas do unikania tej grupy produktów spożywczych.

Produkty są podzielone wtedy w następujący sposób:

Zielone – praktycznie wszystkie warzywa i owoce, niskotłuszczowe mleko i jogurty naturalne, białe ryby i owoce morza.

Żółte - ziemniaki, niskotłuszczowe sery, tłuste ryby, chude mięso, drób, fasola, ryż, makaron, orzechy, ziarna, płatki zbożowe, białe pieczywo

Czerwone – pozostała żywnoœść nie wymieniona powyżej (taka jak wysokosłodzone napoje, słodycze, czerwone mięso, grube kasze)

System ten jest wspaniałą alternatywą dla osób mających problemy z liczeniem wartośœci kalorycznej diety, umożliwiając stosowanie jej bez większego nakładu czasowego na przyrządzenie posiłków.

Sposób przygotowywania potraw

Posiłki powinny być lekkostrawnymi, aby uskutecznić ich metabolizm. Zalecane jest gotowanie w wodzie i na parze. Dozwolone jest także duszenie, obsmażanie mięsa na patelniach do smażenia beztłuszczowego, pieczenie w foliach lub „rękawku”. Smażenie na głębokim tłuszczu jest surowo zabronione!

Ważne jest, aby spożywać posiłki tuż po przyrządzeniu, ponieważ zawierają one wtedy najwięcej cennych składników oraz zmniejsza się ryzyko zakażenia przez drobnoustroje. Czasami są zalecane potrawy w postaci płynnej, tak zwane „budynie” oraz kleiki. Do zaprawiania zup i sosów nie stosuje się zasmażek z tłuszczu bądźŸ mąki.

Stosując tę najprostszą metodę, usprawnimy nasz metabolizm oraz utrzymamy zgrabną sylwetkę. Warunkiem do sukcesu jest jednak umiar, ponieważ wszystko w nadmiarze szkodzi!
Akop Szostak - mistrz Europy w kulturystyce i trener w First Class Fitness - zapraszamy na fanpage autora na Facebooku https://www.facebook.com/AkopSzostak

Dodaj komentarz

Wpisz kod z obrazka
Aby komentować pod stałym nickiem - zaloguj się / załóż konto.

Zaloguj się

Login Hasło
Zapamiętaj
0

Komentarze do:

Dieta lekkostrawna - co to jest i jak ją stosować

Podobne wiadomości

Podobne galerie

Najczęściej czytane

Tagi

Najnowsze WIDEO

Nowe GALERIE ZDJĘĆ