Strona główna   »   Dieta i odżywianie   »   Fruktoza przyczyną otyłości

Fruktoza przyczyną otyłości

2013-02-22 | Akop Szostak | Tagi: Dieta Fruktoza
Człowiek wciąż szuka cudownych rozwiązań, aby pozbyć się nadmiaru tkanki tłuszczowej. Znamy tysiące różnych diet odchudzających. Niestety mimo cudownego opisu każdej z nich, efekty nie zawsze są zadowalające. Całą winą obarczamy dany program dietetyczny i znów wracamy do poszukiwań cudownych rozwiązań, bądź co gorsze całkowicie zaprzestajemy w poszukiwaniach.
Tak naprawdę wystarczyłoby zmienić nawyki żywieniowe, spożywając odpowiednie dla nas produkty spożywcze. Z pewnością można je podzielić na dobre i złe. Stosując tą podstawową metodę, możemy uniknąć stosowania drastycznych diet redukcyjnych, z minimalną ilością kalorii. Problem polega głownie, ze wraz z tłuszczem będziemy pozbywać się mięśni. Tego nikt z nas z pewnością nie chce.

Jednym z produktów, który dziś najczęściej występuje w żywności, a znajduję się praktycznie na szczycie jest Fruktoza. Samo ograniczenie fruktozy może prowadzić do pozbycia się zalegającego tłuszczu.

Czym jest fruktoza?

Fruktoza, inaczej zwana cukrem owocowym, jest monosacharydem (cukier prosty), co oznacza, że nie ulega hydrolizie do form prostszych. Fruktoza w przeciwieństwie do glukozy (podstawowy cukier prosty w organizmie człowieka), jest absorbowana z pożywienia znacznie wolnej oraz nie podlega dokładnie kontroli. W organizmie czekają ją dwa możliwe losy. Po przedostaniu się z jelita do wątroby, możliwe są dwa szlaki jej użycia.

- może zostać przekształcona w glukozę
- uzupełnienie glikogenu wątrobowego

Jest to spowodowane tym, że fruktoza jest metabolizowana jedynie w wątrobie. Glukoza może być transportowana do innych tkanek (na przykład mięśni), gdzie zostanie użyta do ich potrzeb.

Cały problem polega na tym, że fruktoza jest głównie przetwarzana w wątrobie, gdzie musi zostać wykorzystana. Wprawdzie w innych tkankach i narządach, również występują enzymy odpowiedzialne za jej metabolizm, lecz jest ona „wypierana” przez glukozę. Hamuje ona pierwszy etap metabolizmu fruktozy. Niestety owe cukry występują najcz궜ciej w parze. Dlatego służy ona wątrobie jako źŸródło glikogenu.

W ciągu dnia rzadko występuje deficyt glikogenu wątrobowego (z wyjątkiem poranka, jeszcze przed œśniadaniem), ponieważ ciągle go uzupełniamy spożywając posiłki. Wtedy zostaje ona głównie odłożona jako zapasowe źŸródło energii w postaci tkanki tłuszczowej.

Z pewnością wielu z was to dziwi, przecież jest ona najcz궜ciej polecana jako zamiennik cukru dla diabetyków. Ma to pewne uzasadnienie. Diabetycy nie powinni spożywać węglowodanów prostych, które powodują wyrzut insuliny (hormon regulujący poziom cukru we krwi). Fruktoza, tak jak posiada odrębne enzymy (niezależne od glukozy), odpowiada jedynie za jej trawienie, nie powodując przy tym wyrzutu insuliny. Niestety proces ten również może być zaburzony, tak jak fruktoza może być wchłaniania niezależnie od glukozy.

Produktów bogatych w dany cukier jest wiele i jak by to mogło się wydawać, nie są to głownie owoce. Głównym Ÿźródłem fruktozy jest cukier „z cukierniczki” (sacharoza) i HFCS (wysokofruktozowy syrop kukurydziany). HFCS występuje praktycznie we wszystkich napojach słodzonych i w różnego rodzaju wyrobach cukierniczych. Jeżeli uszeregujemy źŸródła fruktozy w pożywieniu współczesnego człowieka, znajdzie się ona z pewnoœścią na jednej z ostatnich pozycji. Mimo, że zawierają one niewielkie ilośœci tego cukru, to jednak są również źŸródłem innych cennych substancji (witamin, minerałów i antyoksydantów), oddziaływujących korzystnie na organizm.

Między innymi poprzez zwalczenie patogennych substancji, niszczących zdrowe komórki ciała. Jednak nie powinno się przesadzać z owocami w diecie. Najkorzystniej jest je spożywać w chwilach zapotrzebowania na fruktozę, po przebudzeniu się. Przy tym wybierając te, z najmniejszą zawartoœścią tego cukru. Są to następujące owoce: morele, awokado, jeżyny, grejpfruty, brzoskwinie, śœliwki, maliny, truskawki oraz inne o podobnej zawartośœci.

Wiele badań udowodniło, że konsumpcja fruktozy może prowadzić do nadwagi, jak i problemów metabolicznych! HFCS (wysokofruktozowy syrop kukurydziany) jest powiązany z podwyższonym poziomem cukru we krwi, otyłoœścią, chorobami serca, a nawet może powodować nowotwory. W przeprowadzonych niezależnych badaniach w USA, nadmierna podaż fruktozy u gryzoni doprowadziła do zaburzeń metabolicznych, które są zapowiedzią cukrzycy i chorób serca. Odnotowano u nich podwyższony poziom cukru i kwasów tłuszczowych we krwi, przybranie na masie, zwiększenie się tkanki tłuszczowej w okolicy brzucha oraz odpornośœć insulinową.

Fruktoza między innymi przyczynia się do otyłoœści, ponieważ jest w nieprawidłowy sposób odbierana przez leptyny i greliny. Są to podstawowe hormony odpowiedzialne za łaknienie. Przy spożyciu fruktozy nie odczuwamy sytośœci, co objawia się konsumpcją nadmiernej ilości kalorii.

Według ankiet przeprowadzonych w Stanach Zjednoczonych, większoœść Amerykanów spożywa 70-100 gramów fruktozy dziennie. Dla porównania, dwa wieku temu fruktoza stanowiła mniejszy stopień węglowodanów w diecie oraz pochodziła głownie z warzyw i owoców. ŒŚrednia konsumpcja wynosiła około 20g dziennie.

Jak widzimy owy cukier może być główną przyczyna braków efektów podczas stosowania diet odchudzających. Jednak przed wyeliminowaniem z diety niektórych owoców czy warzyw, proponowałbym sprawdzić czy spożywane przez nas napoje i dodatki do pożywienia nie zawierają HFCS.

Owoce a trening.

Kończąc ćwiczenia fizyczne większośœć z nas sięga po węglowodany proste. Jest to dobry wybór, lecz niestety najcz궜ciej robimy to spożywając banany. Nie jest to dobrym rozwiązaniem. Jak już wspomniałem, zawarta w nich fruktoza uzupełnia głownie glikogen w wątrobie. Podczas pracy miꜶni wykorzystujemy glikogen miꜶniowy, a jest on uzupełniany przez glukozę. Jak najszybsze uzupełnienie rezerw energetycznych w mi궜niach, równa się regeneracji i przywróceniu homeostazy (równowagi). Panów na pewno również zainteresuje pozytywny wpływ na anabolizm (wzrost) mięśni.

Glukoza w przeciwieństwie do fruktozy, powoduje wyrzut insuliny. Po treningu jest to wskazane (jedynie po), ponieważ odpowiada ona również za transport aminokwasów do mi궜ni, a negatywny wpływ na komórki tłuszczowe jest blokowany przez aktywnoœść innych hormonów. Dlatego po treningu korzystniej będzie zjeśœć ryż biały (ma wysoki IG), a najlepiej spożyć napój zawierający glukozę i cukry bardziej złożone (dekstryny).
Akop Szostak - mistrz Europy w kulturystyce i trener w First Class Fitness - zapraszamy na fanpage autora na Facebooku https://www.facebook.com/AkopSzostak

Dodaj komentarz

Wpisz kod z obrazka
Aby komentować pod stałym nickiem - zaloguj się / załóż konto.

Zaloguj się

Login Hasło
Zapamiętaj
1

Komentarze do:

Fruktoza przyczyną otyłości

Komentarze do: Fruktoza przyczyną otyłości
Raba
Po ćwiczeniach na siłowni, jak już ktoś coś je to zazwyczaj banana. Okazuje się, że błędny wybór. Człowiek całe życie się uczy...
2013-05-27 13:39

Podobne wiadomości

Podobne galerie

Najczęściej czytane

Tagi

Najnowsze WIDEO

Nowe GALERIE ZDJĘĆ